EFRO-Project: "Business Intelligence in the cloud" voor kmo’s.

 

  

“Business Intelligence in the cloud “kan een positieve bijdrage leveren voor kmo’s.

Grote ondernemingen maken reeds geruime tijd gebruik van Business Intelligence-oplossingen, oplossingen om een beter zicht te krijgen op bedrijfsinformatie en performantie van de onderneming. Volgens onderzoeksbureau Gartner zijn investeringen hierin wereldwijd al 4 jaar op rij de hoogste prioriteit voor CIO’s en CFO’s. Ook KMO’s trachten steeds meer gebruik te maken van dergelijke Business Intelligence-oplossingen.

Tussen januari 2010 en maart 2012 liep het EFRO project -"Business Intelligence in the cloud" voor kmo’s- met als doel het onderzoeken van het potentieel van SaaS BI voor kmo’s.  In het licht van deze problematiek bundelden Lessius Mechelen en element61 hun expertise. De hoofddoelstelling van het project was een efficiënte en strategische bedrijfswerking te bevorderen en bestaande middelen bij KMO’s beter aan te wenden door de implementatie van SaaS Business Intelligence.
 
Realisaties:
Tijdens de 2 jaar dat het project liep werden 7 kmo’s geselecteerd en begeleid bij de implementatie van een Business Intelligence (BI) SaaS-platform (Software-as-a-Service). Het project werkte hiervoor samen met toonaangevende  ICT vendors, die het SaaS BI platform leverden voor dit onderzoeks- en begeleidingsproject. De uitgevoerde activiteiten situeerden zich in een technologie verkenning, verbetering van de besturingsmogelijkheden bij kmo’s via het meetbaar maken van de bedrijfsprestaties, de ontwikkeling van een implementatie methodologie, het begeleiden van kmo’s bij de implementatie en tenslotte het verspreiden van de resultaten.
In 2010 werden na een call for cases de 2 eerste kmo’s geselecteerd als pilootproject. Op basis van de ervaringen bij deze 2 piloot implementaties werd een methodologie ontwikkeld om het begeleidingsproces te optimaliseren. In 2011 werden 5 nieuwe kmo’s begeleid. De begeleiding van een kmo duurde gemiddeld tussen de 40 à 50 dagen telkens over een periode van ongeveer 3 maanden. Volgende kmo’s werden begeleid Biobest, Reynders Etiketten, Europal, Avitor, Katho, Verachtert en Televic.

   

 

Bekijk de instructieve videos

 

 

Voor verdere informatie over dit project ga naar http://efro.lessius.eu